"Baha Mandalı’dan Çifte Zafer: Altın Madalya ve Milli Takım Aday Kadrosu!"
"Baha Mandalı’dan Çifte Zafer: Altın Madalya ve Milli Takım Aday Kadrosu!"
Merhaba Duran Hocam öncelikle kendinizi tanıtabilir misiniz?
Merhaba ismim Dr. Duran Arslan. Özel gereksinimli bireylerle yüzme eğitimi çalışması yapmaktayım. Yaklaşık 22 yıldır engelli çocuklarla çalışıyorum. Bunların içerisinde bedensel engelliler, görme engelliler ve özel gereksinimli otizm, down sendromu, mental reterdasyonlu çocuklarla çalışıyorum. Yaklaşık 18 yıl İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nde çalıştım. Şuanda spor bakanlığında çalışmalarıma devam ediyorum.
Engellilerle çalışmaya sizi iten bir durum var mıydı?
Ailemde de engelli olmasından dolayı engellilerle ilgili bir çalışma yapma isteği bende doğdu. Üniversitedeki hocamla görüştüm. Çapa Tıp Fakültesi’nde birkaç fizyoterapist arkadaşla görüştüm. Sonrasında onlardan da kaynak bulamadık. Marmara Üniversitesi ve birçok üniversiteye giderek engellilerde yüzme le ilgili kaynak araştırdım ve bu alanda ihtiyaç olmasından dolayı bu alana önem verdim.
Hocam İstanbul Gelişim Üniversitesi’nde Engellilerde Egzersiz ve Spor Bilimi bölümü açıldı bu konuyla alakalı görüşleriniz nelerdir?
Bu alanda üniversitelerde ciddi bir çalışma yok. Birçok üniversitede benim dönemimde engellilerle ilgili bir bölüm yoktu. Zaten ilk etapta bildiğim kadarıyla Malatya’da açıldı engellilerle ilgili bir bölüm. Sonrasında Gelişim Üniversitesi bu alanda öncülük yaptı çok güzel çalışmaları var. Bu çalışmaların olması o çocuklar açısından iyi olacağını düşünüyorum. Gelişim Üniversitesi’nin de bu çalışmasıyla öncülük edeceğini özel üniversitelerde bu alanın daha yaygınlaşacağını düşünüyorum.
Geçmişten günümüze birçok engelli bireyi rehabilite ettiniz ve ülkemize birçok sporcu kazandırdınız. Bir sporcunun milli Sporcu olabileceğini hangi özelliklerinden anlıyorsunuz,nasıl seçiyorsunuz?
Bu biraz sporcuya bağlı tabi biz çocuğu aldığımızda ilk etapta rehabilitasyon amacıyla alıyoruz. Fiziksel bir engeli varsa onun motorik becerilerini geliştirmeye yönelik el ayak koordinasyonunu geliştirmeye yönelik faaliyetlerde bulunuyoruz. Sonrasında bu rehabilitasyon süreçlerinin sonunda kişinin eğer yeteneği varsa ayrıca antropemedik olarak çocuk bu sporu yapmaya uygunsa biz onu profesyonel anlamda yetiştiriyoruz. Elit düzeyde sporcu sadece fiziksel olarak kişinin yeterli olması yetmiyor mental olarak da yeterli olması gerekiyor. Burada faktör öncelikli olarak çocuğun fiziksel ve mental olarak yeterli olması diğer türlü dış etmenlerde ailenin ve okulun çocuğa destek vermesi gerekiyor.
Yüzme sporunun diğer spor branşlarına göre engelli bireylere katığı avantaj nedir?
Yüzmenin diğer spor branşlarından en büyük farkı tüm engel gruplarının nerdeyse yararlanabiliyor olması. Çok fazla eğer suyla ilgili bir şeyi yoksa kişinin bazı kişilerde klora karşı alerjisi olabiliyor. Bunların haricindeki tüm engellilerin hem rehabilitasyon süreçlerinde hem sosyal hayata girmeleri açısından iyi bir ajan olduğunu düşünüyorum. Kişini hem kardiyovasküler sisteminin su içerisinde geliştiriliyor olması hem motorik becerisinin hem de koordinasyonun geliştiriliyor olması bir disiplin gerektiriyor olması bu engellilerin rehabilitasyon faaliyetlerine çok katkı sağlıyor. Kendine veya çevresine zarar veren çocukları ilk etapta alamıyoruz. Onları ilk olarak dışarda rehabilite edip biraz kontrol ettikten sonra havuzun içerisine alıp çalışmalarına devam ediyoruz.
Yüzme sporunun sporcularınıza sosyal yaşamda katkıları nelerdir?
Yüzme sporunun katkıları şöyle oluyor bedensel engelli, görme engelli veya özel gereksinimli otizmli down sendromlu çocuklar fiziksel engellerinden dolayı büyük bir çoğunluğu Türkiye’de sokağa çıkamıyor. Eğitim haytaları büyük ölçüde sekteye uğramış. Birçoğu okula alınmıyor veya okula gittiklerinde sıkıntı yaşıyorlar. Bu çocukların normal dediğimiz sağlıklı bireylerle beraber okul hayatına girmesi onların sosyal hayata girmesine, hayat tutunmalarını sağlıyor. İletişim becerilerinin gelişmesinde hem eğitim hem de iş hayatında katkı sağlamalarına yardımcı oluyor. Spor bireysel olarak hem grup halinde yapıldığı hem de müsabakalara katıldığında çocukların en azından bireyleri başardıklarını görüyorlar. Grupla beraber hareket etmesini sağlanıyor. Bu çocuklar grupla beraber çalışıyor.
Ülkemizin engelliler için yaptığı çalışmaları beğeniyor musunuz? Ve yeterli buluyor musunuz?
Ülkemizde son yıllarda erişilebilirlikle ilgili güzel çalışmaların olduğunu düşünüyorum. Gerek ulaşım noktasında gerekse tesislerde eğitim alanında okulların erişilebilirliği noktasında rampaların okulların girişinde olması yani tekerlekli sandalye ve diğer engelli çocuklara uygun olması erişilebilirlik anlamında iyi. Fakat eğitim alanında çok eksiği olduğunu düşünüyorum.
Bu alanda doktorasını yapmış ilk kişisiniz. Ülkemize kattığınız çalışmalar var. Bu çalışmalardan örnek verebilir misiniz?
Hem salon içeresinde hidroterapi havuzunda ve normal havuzda eğitim vererek bu çocukların spor hayatlarına katkı sağlıyorduk. Sonrasında Taner hocam üniversiteyi tercih etti ben de spor bakanlığında bu çalışmaları devam ettiriyorum. Güzel bir çalışmaydı. Şu an birçok ilde ufak ufak bu çalışmalar başladı diyebiliriz.
Engellilerde Egzersiz ve Spor Bilimi okuyan öğrencilere tavsiyeleriniz nelerdir? Hatta diğer bölümlerde okuyan arkadaşlarımız da bu röportajı görecekler engellilerle çalışmak isteyen antrenörlere tavsiyeleriniz önerileriniz nelerdir?
Şimdi üniversitede okuyan öğrencilere şu önerim olur. Engellilerde yüzme eğitimi dediğiniz zaman kaynak aradığınız zaman hiçbir kaynak bulamayacaksınız. Az kaynak bulacaksınız. Serebral palsili, spina bifidalıya, spinal kort yaralanması olan bir bireye nasıl yüzme öğreteceksiniz performans sporu nasıl yaptıracağınız ilgili kaynak bulmanız çok zor. Benim herkese tavsiyem şu bir alan seçmelerini öneririm veya bir engel grubu. Mesela serebral palsi yüzme eğitimi yapacaksın. Bu alanda kendinizi geliştirmeniz lazım üniversitede öğrenci iken. Bu alanda uygun bir yer bularak bu engel grubundaki çocukları alıp yaşayarak öğrenmenizi ben tavsiye ederim.